Det har nog inte varit helt enkelt att som företag anpassa arbetssättet till att kunna jobba hemifrån. I en undersökning har det visat sig att svenskar är mindre nöjda än snittet när det kommer till hur företagets system och applikationer fungerar i hemmakontoren. Snittet kommer från en undersökning där tolv länder varit med.
För att effektivt kunna jobba hemifrån krävs en bra kommunikation mellan medarbetare och enkla verktyg för att kunna nå system och filer. Man kan till exempel via Microsoft 365 använda Teams för att hålla kontakten och OneDrive med SharePoint för att dela filer. Det är något som inte bara behövs nu när många är hemma – det kan även komma till stor användning när saker gått tillbaka till det normala.
Enligt samma undersökning vill svenskarna också få större frihet i att komma åt system var de än befinner sig och även kunna nå dem via mobilen. En bra lösning till det är att göra om egna system och program till webbapplikationer. Idag är det sällan program behöver vara installerade på en dator utan de klarar sig minst lika bra i webbläsaren. Då nås de via en säker inloggning med vilken enhet som helst, var du än är.
Just långsiktigt är nog det tänket vi ska ha med distansjobb, då många svenskar vill få möjligheten att jobba hemma även när pandemin klingat av. Så det är inte för sent än att göra förändringar i era arbetssätt. Det behöver inte bli en dyr historia – för att få Microsoft 365 med filhantering i molnet och Teams för kommunikation är det en fast månadskostnad och för den summan får du mycket mer än chatt och molnlagring. I vårt tjänsteavtal ingår Microsoft 365 med support och mer därtill. Läs mer här och se priser här!
Behöver ni tips och råd i hur ni kan göra för att få distansjobb att fungera bättre? Hör av er till oss!