Det är viktigt att blicka framåt – men minst lika viktigt att ibland stanna upp och se tillbaka på det vi faktiskt hunnit med. För i en vardag som ofta rullar på i högt tempo är det lätt att glömma allt det värdefulla vi redan gjort, upplevt och lärt oss.
Här delar vi med oss av några av höjdpunkterna från första månaderna. Det är långt ifrån allt som hänt men ett litet smakprov på vad som format vår vardag så här långt.
IOSoft Sociala medier med hjärta och engagemang
Tack vare intresserad och engagerad personal har vi kunnat ge våra egna kanaler lite extra kärlek. Utöver att stötta våra kunder i deras kommunikation, har vi även satsat på att visa mer av oss – vilka vi är, vad vi gör och vad IOSoft står för.
Följ oss för inblickar i våra avdelningar, intervjuer med medarbetare och exempel på våra tjänster.
Projekt i produktion. IOSoft producerar hemsidor som lyfter
Under våren har vi producerat och publicerat nya hemsidor åt allt från byggföretag och föreningar till musikband. Vi är stolta över att hjälpa våra kunder att synas med kvalitet, tydlighet och kreativitet.
Utveckling i ständig rörelse på IOSoft
På vår utvecklingsavdelning har det varit full fart på året 2025. IOSofts systemutvecklare har arbetat med både nya spännande projekt och även det som vi kallar för löpande utveckling.
Löpande utveckling innebär att vi samarbetar långsiktigt med kunder som har ett kontinuerligt behov av systemförbättringar. I en värld där teknik och affärsbehov förändras snabbt är det hela tiden ett pågående projekt.
Vi hjälper våra kunder att hålla sig uppdaterade och relevanta. 2025 har det handlat om att utveckla nya funktioner, effektivisera interna flöden och bygga smarta integrationer som gör upplevelsen enklare för slutanvändaren. Alltid med målet att skapa stabila, användarvänliga och framtidsäkra lösningar.
IOSofts effektiva IT-drift, AI och stärkta IT-säkerhet
Under våren har vi på IOSofts driftavdelning fortsatt arbetet med att utveckla och effektivisera våra IT-tjänster med kundens behov i fokus. Ett viktigt steg har varit att påbörja flytten till Azure Hosting. Genom att hantera våra kunders servrar i en modern molnmiljö kan vi erbjuda bättre prestanda, högre säkerhet och mindre behov av underhåll. Det innebär för dig som kund en smidigare och mer skalbar lösning.
Vi har ett pågående arbete med att hjälpa kunder att ta tillvara på möjligheterna med AI. Med stöd från bland annat Microsoft Copilot går det att förenkla arbetsflöden, hantera dokument smartare och spara värdefull tid i vardagen.
Säkerhet har fortsatt varit ett prioriterat område. Vi har förstärkt skyddet kring mejltjänster, aktiverat övervakning mot inloggningsförsök från osäkra platser. Allt för att skapa en trygg och stabil IT-miljö.
Vår IT-support finns alltid nära till hands för både externa kundbehov och interna frågor.
Ett halvår fullt av smarta lösningar på IOSoft
Det har varit en intensiv och inspirerande vår hos oss på IOSofts APP-avdelning. Vi har haft nöjet att arbeta med flera spännande projekt, där smarta lösningar och kundnytta stått i fokus.
En av våra favoriter är den nya mötesbokningsappen som nu sitter på surfplattor utanför konferensrummen hos en av våra kunder. Tack vare integrationen med Microsoft 365 kan rummen bokas både direkt på plats och via Outlook.
Vi har påbörjat ett roligt projekt med att införa en AI-baserad chatbot till ett företag inom båttrafik. Chatboten kommer att hjälpa deras kunder med att snabbt få svar på frågor om turscheman, bokningar och annan praktisk information.
Våren har bjudit på flera PowerBI-projekt bland annat, en visuell lösning som visar försäljning per kontor och fabrik i realtid. Det kommer att ge en snabbare överblick över hur verksamheten ligger till. I ett annat intressant projekt har vi tagit fram en Dashboard till kundens säljare. En Dashboard är ett verktyg som samlar och presenterar data från olika källor. I Dashboarden får varje säljare koll på sin egen prestation men kan även jämföra sina resultat med kollegor.
Vi har dessutom levererat en app för interna event till kund. Hela deras inbjudningsflöde sker nu automatiskt, från utskick till påminnelse och anmälan. En lösning som sparar tid och minskar administration.
AI-Utbildning för kunder
Vi har haft skräddarsydda utbildningar i AI för företag som vill lära sig mer om hur just deras företag kan ta hjälp av AI. Hur det kan leda till ett mer effektivt arbetssätt och fokusera på det som den mänskliga faktorn gör bäst.
Möten och samarbeten – där idéer föds
Näringslivsdagen i Uddevalla
IOSoft deltog på årets näringslivsdag där över 1000 deltagare samlades i Agnebergshallen för att inspireras kring företagande, teknik och innovation.
Dagen innehöll även inspiration från flera intressanta talare
- Caroline Ateilius från Microsoft Sverige lyfte kraften i AI – som en förändringsmotor för alla branscher.
- Torsten Jansson från New Wave Group delade med sig av sina lärdomar från entreptenörsresan.
- Lena Apler från Collector Bank, Draknästet pratade om vikten av att ha koll på kassaflödet.
- Ayad Al-Saffar från bl.a. Åhléns som betonade vikten av att vara närvarande i verksamheten.
Connect Väst
IOSoft har även varit med på Connect Väst träffar och tagit del av föreläsningar, pitchar och presentationer från företagare i väst. Ett utmärkt tillfälle att nätverka, lära av varandra och upptäcka nya samarbeten.
IOSoft internt – det viktiga som inte alltid syns, men känns
För att leverera den höga kvalitet som våra kunder förväntar sig, och som vi på IOSoft alltid strävar efter, krävs ett starkt och välfungerande internt arbete.
- Medarbetarsamtal och lönesamtal har genomförts i god dialog, för att främja trivsel, tydlighet och långsiktig utveckling.
- HLR-utbildning har gett oss viktig beredskap att hantera akuta situationer som bidrar till en ökad trygghet för både medarbetare och kunder.
- Arbetsmiljö en gång i månaden har Rikard tillsammans med arbetsmiljöombud möte. VD Rikard har gått utbildning i BAM tillsammans med IOSofts arbetsmiljöombud hos Prevent.
- Vår serverhall har uppgraderats för att möta höga krav på prestanda, säkerhet och tillgänglighet.
- Microsoft-certifieringar har förnyats genom en omfattande process som säkerställer kompetens, kvalitet och säkerhet i våra tjänster. Det kräver teknisk skärpa, fokus och ett starkt engagemang.
- Praktik och LIA- ett värdefullt utbyte Vi har haft nöjet att ta emot flera studenter för praktik och LIA (lärande i arbete). Deras engagemang och nya perspektiv har varit både inspirerande och utvecklande för oss. Vi uppskattar möjligheten att bidra till deras resa ut i arbetslivet och är glada över allt vi samtidigt lär oss tillbaka.
- Personalvård – en dag på Kosteröarna. I mitten av juni tog vi en paus från vardagen och tillbringade en härlig eftermiddag tillsammans på Koster. Vi cyklade runt på ön, njöt av den vackra naturen och goda maten men framför allt av att umgås och stärka gemenskapen. Sådana dagar ger inte bara ny energi utan värdet att vårda både arbetsmiljö och relationer.
Vi går in i sommaren med en känsla av tacksamhet och nyfikenhet. Ett varmt tack till våra kunder, samarbetspartners och fantastiska kollegor.




